Zranenie predného skríženého väzu (ACL) je veľmi častým zranením atlétov, futbalistov, hokejistov, basketbalistov a mnohých iných športovcov.

 

Toto zranenie sa vyskytuje v nekontaktných aj kontaktných športoch, ktoré vyžadujú prudké zmeny smeru, rýchlosti, výskokynárazy.

 

Predný krížny väz poskytuje stabilitu pre kolenný kĺb tým, že zabraňuje posunu holennej kosti vpred, voči stehennej kosti. Chráni koleno pred nadmernou vnútornou aj vonkajšou rotáciou holennej kosti, napomáha kontrole extenzie (narovnaniu) a hyperextenzie, a spoločne so zadným krížnym väzom vytvárajú os, resp. centrum rotácie kolena.

 

 

Medzi symptómy poranenia ACL patria:

  • Pocit/počutie praskania v kolennom kĺbe
  • Bolesť a neschopnosť pokračovať v aktivite
  • Opuch
  • Pocit nestability v kolene

 

Zranenie ACL sa zvyčajne vyvíja postupne, od menších trhlín ku kompletným ruptúram. Mechanizmus zranenia predstavujú časté výskoky a hlavne prudké brzdenie so zmenou smerurýchlosti behu, kedy sa stehenná kosť vytočí prudko dovnútra voči holennej kosti a dochádza k prudkému natiahnutiu väzu a následnej mikroruptúre alebo ruptúre.

 

Toto zranenie postihuje častejšie ženy, predovšetkým kvôli anatomickým danostiam, slabšej svalovej sile a teda aj slabšej podpore kolenného kĺbu. Zraneniu ACL môžu tiež prispieť hormonálne zmeny, spôsobujúce vyššiu flexibilitu väzov a ich náchylnosť na zranenia.

           

V prípade zranenia predného skríženého väzu existuje viacero možností operatívneho a neoperatívneho manažmentu. Výber postupu závisí od vážnosti zranenia a stupňa ruptúry, veku, cieľu manažmentu, od očakávaní pacienta a od schopností lekára alebo fyzioterapeuta.

  1. Operatívna liečba – operatívna liečba býva zvyčajne odkladaná najmenej 3 týždne po incidente, z dôvodu prevencie komplikácie s artrofibrózou (komplikácia pri zraneniach alebo operáciach, keď sa vytvorí nadmerné množstvo zjazveného tkaniva a spôsobuje obmedzenie pohybu a bolesť okolitých tkanív). Využívajú sa 3 operačné prístupy opravy ACL. Okrem týchto prístupov  je možná artroskopia ACL, ktorá                        nevytvára dodatočný stres a traumy okolitých mäkkých tkanív. Vykonáva sa po odznení opuchu a pacienti väčšinou dosiahnu celý rozsah pohybu v kĺbe.
  1. Neoperatívna (konzervatívna) liečba– tento spôsob liečby sa najčastejšie odporúča ľuďom vekovo starším, alebo nešportovcom, ktorý koleno nevystavujú rotáciám a zvýšenej námahe.

 

Rehabilitácia po ruptúre ACL

Rehabilitácia po operatívnej liečbe ACL a jej konkrétny postup opäť závisí od viacerých faktorov ako sú napríklad vek, reakcia organizmu na rehabilitáciu a požiadavky pacienta. Odlišný postup by sa však mal líšiť len v zvyšovaní záťaže, výbere cvikov, časovom vymedzení pre konkrétne fázy rehabilitácie, ale konečný cieľ by mal byť vždy ten istý – príprava pacienta na bežný život a návrat k zvyčajným činnostiam akými je napríklad šport.
Základnými fázami pooperačnej liečby ACL sú:

  1. Pooperačná fáza – táto fáza trvá od 1-4 týždňov a je zameraná na zníženie opuchu ľadovaním a vykladaním operovanej končatiny, na obnovenie plného rozsahu pohybov v kolene (ohnutie kolena musí byť minimálne 70stupňov na konci prvého týždňa po operácii) a na prevenciu svalovej atrofie. V tejto fáze sú potrebné barle. V 3-4 týždni  môžeme skúšať chôdzu s jednou barlou a v prípade dobrej svalovej kontroly v okolí kolena už bez opory.
  2. Fáza svalovej sily a neuromuskulárnej kontroly – táto fáza začína približne v 5.týždni po operácii a zahŕňa posilňovanie svalov stehna a lýtok v tzv. uzavretých reťazcoch (stacionárny bicykel, leg press), z ktorých sa postupne prepracujeme ku náročnejším cvikom ako napr. drep. Tiež postupne zahajujeme cviky na neuromuskulárnu kontrolu a propriorecepciu (polohocit), ktoré tvoria najmä balančné cvičenia s rôznymi nestabilnými plošinami, bez kontroly zraku a iné.
    Približne počas 10.týždňa môžeme začať s dynamickými a isokinetickými (predkopávanie, zakopácanie) cvičeniami.
  3. Behanie, obratnosť a dopady – 3.mesiac rehabilitácie zahŕňa už beh, skoky a iné funkčné cvičenia. Dôležité sú stále proprioreceptívne a koordinačné cvičenia, ale už v pokročilejších formách.
  4. Návrat k športu – v tejto fáze je už rehabilitácia u nešportovcov prakticky ukončená. Pre športovcov však stále pokračuje aspoň po dobu ďalších 2mesiacov a zameriava sa na maximálnu výdrž, silu a rýchlosť. Cvičebný program opäť tvoria ťažšie balančné cvičenia, už s možnosťou využitia plyometrie, akceleračné a brzdné cvičenia, ale najmä cvičenia už špecifické pre daný šport ktorému sa športovec venuje.
  5. Prevencia – fáza prevencie by mala byť stálou súčasťou každého športovca, ale aj nešportovca.

 

Časový priebeh uvedených fáz závisí na mnohých faktoroch ako napr. rýchlosť znižovania opuchu, bolesť, pridružené zranenia a mnohé iné. Dôležité je mať na pamäti, že prílišné urýchlenie rehabilitácie je na úkor jej kvality, a to sa nemusí vyplatiť. Preto treba byť vždy trpezlivý, opatrný ale zároveň nebojácny, zodpovednýochotný počúvať Vášho terapeuta. Zároveň ale treba počúvať svoje telo, a ak Vám kričí DOSŤ/MENEJ, nebojte sa to povedať svojmu terapeutovi/trénerovi, komunikácia a spätná väzba sú pre nás veľmi dôležité. V prípade že Vás počúvať nebudú, prídťe ku nám do Rehanu, kde Vás vždy počúvať budeme 🙂

 

Ak si nie ste istí, či je Vaša rehabilitácia správna  a chceli by ste prísť na kontrolu a diagnostiku, rezervujte si svoj termín u nás. Bude sa Vám individuálne venovať náš špecialista Miňo, ktorý už pomohol desiatkam klientom. Ukáže Vám tú najrýchlejšiu a najefektívnejšiu cestu k riešeniu Vášho problému:

 

0907 568 443

rehanfyzio@gmail.com

 

Máte to ku nám ďaleko? Tak potom by Vás mohol zaujímať súbor 24 videí, ktoré sme pre Vás pripravili a prostredníctvom ktorých si môžete zlepšiť Vaše problémy s pohybovým aparátom, bez ohľadu na to, kde sa práve nachádzate. Stačí Vám na to iba mobil a nezaberie Vám to viac, ako 10 minút denne. Naučíte sa 24 skvelých cvikov, ktorými si môžete pomôcť…

 

Ak sa Vám článok páčil, zdieľajte ho so svojimi blízkymi a dajte Rehanu na Facebooku “Páči sa mi to”. Dostanete sa tak k pravidelne publikovanému materiálu, ktorý Vám môže pomôcť.

 

Autor: Bc. Milan Duda